Eesti hambaarstide eetikakoodeks

Meditsiinieetika on meditsiinivallas rakenduvate moraalsete väärtuste ja otsuste teadus. Neli põhilist moraalset väärtust on autonoomia austamine, ravi kasulikkus, arstide heatahtlikkus ja õiglus.

Hambaarstide eetikakoodeks kirjeldab ning põhjendab hambaarstide suhteid patsientide, kolleegide ja ühiskonnaga. Eetiliselt põhjendatud käitumine ja valikud lihtsustavad keeruliste ravisituatsioonide lahendamist.

Hambaarsti kutse eesmärk on hoolitseda inimeste suuõõne tervise eest. Hambaarst vähendab ning leevendadab hambahaigustest tulenevat valu ja kannatusi. Hambaarst ravib ja ennetab hambahaigusi.

  1. Hambaarst ja patsient
    • Hambaarst seab patsiendi huvid esikohale.
    • Hambaarst kohtleb kõiki patsiente võrdselt ja eelarvamusteta, sõltumata kodakondsusest, rahvusest, rassist, soost, päritolust, usutunnistusest, poliitilistest või muudest veendumustest, samuti varalisest ja sotsiaalsest seisundist või muudest sarnastest asjaoludest.
    • Hea patsiendi ja arsti vahelise suhte eelduseks on patsiendi austamine, vastastikune usaldus ning vajadusel kartlikkuse leevendamine.
    • Hambaarst määrab patsiendile ravi, mis vastab tema vajadustele. Raviotsused peavad olema sõltumatud välistest teguritest ja ärihuvidest.
    • Hambaarst selgitab patsiendile tema suuõõne olukorda, kirjeldab ravivajadust, erinevaid ravivõimalusi, tutvustab võimalikke kõrvalnähte, ohte ja tüsistusi ning ravi maksumust viisil, mis võimaldab patsiendil anda teadlik nõusolek talle ette nähtud raviprotseduuride teostamiseks.
    • Hambaarst hoiab talle ravitöö käigus teatavaks saanud informatsiooni patsiendi terviseseisundi kohta konfidentsiaalsena, tagades, et ka ülejäänud hambaraviga seotud personal on teadlik patsiendi andmete konfidentsiaalsuse nõudest ning annab endast parima, et nad seda nõuet ka täidaksid.
    • Hambaarst informeerib patsienti kõikidest tekkinud komplikatsioonidest ja tüsistustest. Koostöös patsiendiga tuleb leida lahendus tekkinud olukorrale.
    • Hambaarst teab oma pädevuse piire ning vajadusel suunab patsiendi kolleegi juurde, kes teatud ravivõtteid paremini valdab.
    • Kui hambaarsti ja patsiendi koostöö ei ole võimalik, siis on hambaarsti kohustuseks informeerida patsienti ravivajadusest ning soovitada patsiendile alternatiivset võimalust ravi jätkamiseks.
    • Hambaarst austab patsiendi õigust küsida oma suuõõne seisundi kohta teisest arvamust.
    • Hambaarst austab patsiendi õigust esitada kaebusi, reageerides neile viivitamatult, aktiivselt ja avameelselt ning probleemide lahendamisel peab ta lähtuma eeskätt patsiendi huvidest.
  1. Hambaarst ja kolleegid
    • Hambaarst suhtub oma kolleegidesse austuse ja lugupidamisega ning väldib subjektiivsete hinnangute andmist kolleegi isiku, tema teadmiste, raviotsuste ja töövõtete kohta patsiendi või avalikkuse ees.
    • Hinnates kolleegi tööd erialaringkonnas, peab hambaarst olema eelnevalt veendunud, et tema käsutuses olev info pole osaline või ühepoolne. Kriitiline tagasiside peab olema konstruktiivne.
    • Kehtivat arsti-patsiendi suhet tuleb austada. Pärast esmaabi osutamist tuleb patsient tagasi saata oma arsti juurde, välja arvatud juhul, kui patsient selgelt väljendab oma soovi jätkata ravi teise hambaarsti juures.
    • Erialatöö käigus tekkinud lahkarvamusi lahendavad hambaarstid eelkõige omavahel. Kui see ei õnnestu, tuleb probleem anda arutamiseks hambaarstide liidu juhatusele. Eetilised küsimused lahendatakse Eesti Hambaarstide Liidu aukohtus. Taolisi erimeelsusi ei tohi käsitleda avalikkuse ees.
    • Hambaarst ei tohi jätta tähelepanuta kolleegi terviseseisundist, ebapädevusest või muudest asjaoludest tingitud suutmatust oma tööülesandeid adekvaatselt täita, eriti juhul, kui see võib ohustada patsientide heaolu. Esmalt tuleb sellest rääkida kolleegiga ning vajadusel pakkuda abi. Probleemi mittelahenemisel tuleb teavitada kolleegi tööandjat või pöörduda Eesti Hambaarstide Liitu.
  1. Hambaarst ja ühiskond
    • Hambaarst on arst, kes käitub igas olukorras oma kutse vääriliselt, õigustades patsiendi ja ühiskonna usaldust tema suhtes.
    • Hambaarst järgib valdkondlikke õigusakte ja eetikanorme, mis reguleerivad tema tegevust.
    • Hambaarst peab lisaks iga patsiendi huvidele silmas ka rahvatervist laiemalt, panustades oma tegevusega suuõõnehaiguste igakülgsesse ennetusse.
  1. Hambaarst ja kutse
    • Hambaarst lähtub ravitöös üldtunnustatud ja tõenduspõhisest meditsiinist ning ei kasuta teaduslikult põhjendamata diagnoosimis- ja ravimeetodeid.
    • Hambaarst kohustub oma erialateadmiseid ja -oskuseid kogu karjääri jooksul pidevalt täiendama.
    • Hambaarst hoolitseb oma vaimse ja füüsilise tervise eest ning hoidub tegevustest, mis võivad kahandada tema võimet osutada oma oskustele vastavat arstiabi.
    • Hambaarst toetab ja edendab ametialaste ühingute tööd ning jagab oma teadmisi kolleegidega.
    • Hambaarst teeb kõik endast oleneva, et tema poolt tervise infosüsteemi sisestatav informatsioon oleks piisav, tegelikkusele vastav ning vajaduse korral uuendatud.
  1. Reklaam
    • Üldiselt on hambaravi kui meditsiiniteenuse reklaam keelatud.
    • Hambaarst ei tõlgenda seadusega lubatud teavitamisõigust laiendavalt, luues kommertsreklaame, mis võivad mõjutada patsientide valikut ravi teostaja osas või teadliku nõusoleku andmist raviprotseduuride teostamisel.
    • Hambaraviteenuste reklaamid (sealhulgas sisuturunduslikud tekstid) ei tohi halvendada hambaarstide ühiskondlikku mainet. Halvaks maitseks peetakse ebavajalikule teenuse tarbimisele kutsuvaid, teenuse kaugenemist üldmeditsiinist ja kommertsialiseerumist edendavaid reklaame, mis võivad kutsuda esile patsiendi ebareaalseid ootusi ravitulemuste suhtes.

 

Kinnitatud EHL volikogu 6.05.2022 koosoleku otsusega.